Peyzaj Mimarlığı Lisans Programı

Programı Sunan Akademik BirimPeyzaj Mimarlığı
Program DirektörüProf. Dr. Rüya YILMAZ
Program TürüLisans Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiLisans
Kazanılan DereceMezun olunduğunda Peyzaj Mimarlığı diplomasına sahip olunur. Ünvanı ise Peyzaj Mimarı´dır.
Eğitim TürüTam Zamanlı
Kayıt Kabul KoşullarıOrtaöğretimden Mezun Olmak
Önceki Öğrenmenin TanınmasıTürk Yüksek Öğretim kurullarında öncel öğrenimin tanınması süreci daha başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesinin tüm programlarında da öncel eğitimin tanınması tam olarak başlatılmış değildir. Ancak, bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar
Mezuniyet Koşulları Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program AmacıDoğa, planlama ve tasarım kavramlarını sistematik bir yapı içinde inceleyen Peyzaj Mimarlığı bilim, sanat, mühendislik ve teknolojiyi bir araya getirerek alan planlaması, tasarımı ve yönetimiyle uğraşır. Peyzaj Mimarlığı insanlığın geleceğini tehdit eden çevre sorunlarına çözümler bulmak, doğal ve kültürel varlıkları korumak, onarmak, sürdürülebilirliğini sağlamak ve bunlardan belirli ölçülerde [koruma-kullanma dengesi] yararlanmak amacıyla ortaya çıkmış bir meslek disiplinidir. Peyzaj Mimarlığı ekolojik veri tabanlı fiziksel planlama yapan tek meslek disiplinidir. Bu bağlamda misyonumuz, meslek disiplinimize sahip çıkarak hak ettiği yere kavuşması için çaba göstermek, mesleğin gerektirdiği en akılcı peyzaj planlamaları ile peyzaj tasarım projelerine imza atmak, etik anlayışla bağdaşan eğitimi vererek piyasada aranan düzgün peyzaj mimarları yetiştirmektir.
Mezunların Mesleki ProfilleriÖzel Sektör, belediyeler, kamu kurumlarının ilgili birimlerinde Peyzaj Mimarı istihdam edilmektedir.
Bir Üst Dereceye GeçişLisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar, ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Her dönem en az bir vize sınavı uygulanır. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrencinin final sınavına girmek zorundadır. Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır.  Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir. 

Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.

Dönem sonu-bütünleme notu dersin sorumlusu tarafından değerlendirme kriterleriyle birlikte Öğrenci İşlerine teslim edilir. Dönem sonu ve bütünleme notları öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir. 

Notlar:

Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir.  Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

 

 

Puan

Harfli Notu

Katsayı

Başarı Durumu

90-100

AA

4.00

Başarılı

80-89

BA

3.50

Başarılı

70-79

BB

3.00

Başarılı

65-69

CB

2.50

Başarılı

60-64

CC

2.00

Başarılı

50-59

DD

1.50

Başarısız

30-49

FD

1.00

Başarısız

0-29

FF

0.00

Başarısız

 

Öğrenciler DD, FD yada FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar.

 

Başarılı Öğrenciler

Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.

 

Eğitim Öğretim Metotları

 

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

 

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme, Anlamlandırma, tasarım, planlama, yorumlama

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, gözlem

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, gözlem

Problem Çözme

Peyzaj planlama ve tasarım çalışmalarında alana ve konuya yönelik sorun belirleme ve buna bağlı olarak problem çözme

 Bilgisayar destekli tasarım ve planlama programları, gözlem

Vaka Çalışması

Tasarıma yönelik örnek bir alan üzerinde yapılan çalışmalar

 Çoklu ortam araçları, elle çizim araç ve gereçleri, bilgisayar

Beyin Fırtınası

Özellikle planlama çalışmalarına yönelik dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, sorun çözme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar

Gösterim

Planlama ve tasarım projelerinin sunumu

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha/Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Bilgisayar labaratuvarında bilgi teknolojileri

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

göz

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

Program Çıktıları

1-Avrupa Peyzaj Sözleşmesi kapsamında peyzajların tanınması, planlaması, korunması ve yönetilmesine yönelik bilgi sahibi olmak.
2-Disiplinler arası ve ekip çalışmalarında görev alma ve sorumluluk bilincine sahip olmak.
3-Doğal ve kültürel peyzaj alanlarını ekolojik, fonksiyonel, estetik ve kullanıcı ihtiyaçları doğrultusunda planlama, tasarım ve yönetme alanında yaratıcı ve özgün davranabilme beceri ve yetkinliğine sahip olmak.
4-Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olmak.
5-Mühendislik sorunlarını kavrayabilme ve çözebilme beceri ve yetkinliğine sahip olmak.
6-Peyzaj mimarlığı çalışmalarında güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanabilme beceri ve yetkinliğine sahip olmak.
7-Peyzaj Mimarlığı çalışmalarında kullanılan bitki materyali ve yapısal elemanları tanıyabilme ve kullanabilrne beceri ve yetkinliğine sahip olmak.
8-Peyzaj tasarımı alanında kuramsal, olgusal bilgi ve kavrayışa sahip olmak.
9-Ulusal ve küresel ölçekteki afet, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlı davranabilme ve çözümler üretebilme beceri ve yetkinliğine sahip olmak.
10-Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirmenin önemini kavrayarak ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip edebilme beceri yetkinliğine sahip olmak.

Müfredat

Peyzaj Mimarlığı Kredili Ders Yapısı Şeması



1. Sınıf



2025-2026 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
ATİ101 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I 2 0 2
PMB103 Çizim ve Grafik Anlatım Tekniği 2 2 4
MAT103 Matematik I 2 0 4
TB 101 Meteoroloji 2 0 3
PMB101 Peyzaj Mimarlığına Giriş 2 0 3
TBT101 Temel Bilgi Teknolojileri I 1 2 5
PMB105 Temel Tasarım 2 2 5
TDİ101 Türk Dili I 2 0 2
YDİ101 Yabancı Dil I (İngilizce) 2 0 2
Toplam AKTS: 30

2025-2026 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
ATİ102 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II 2 0 2
MAT104 Matematik II 2 0 4
TB 101 Meteoroloji 2 0 3
PMB106 Mimarlık Bilgisi 1 2 3
YS 102 Ölçme Bilgisi 2 2 4
PMB102 Peyzaj Sanat Tarihi 2 0 3
PMB104 Peyzaj Tasarım 2 2 5
TBT102 Temel Bilgi Teknolojileri II 1 2 5
TDİ102 Türk Dili II 2 0 2
YDİ102 Yabancı Dil II (İngilizce) 2 0 2
Toplam AKTS: 33
Yıllık Toplam AKTS: 63

2. Sınıf



2025-2026 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
PMB307 Bitkisel Tasarım 2 2 5
PMB203 Dendroloji I 2 2 6
PMB205 Peyzaj Konstrüksiyon I 2 2 5
PMB201 Proje I 4 4 10
Seçmeli (PEYZAJ MİMARLIĞI 2. SINIF GÜZ DÖNEMİ ) 4
PMS002 Şehir ve Bölge Planlama 1 2 4
Toplam AKTS: 30

2025-2026 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
PMB208 Dendroloji II 2 2 4
PMB209 Peyzaj Konstrüksiyon II 2 2 4
PMB309 Peyzaj Mühendisliği 2 2 3
PMB202 Proje II 4 4 10
STJ405 Staj I 0 0 5
Seçmeli PEYZAJ MİMARLIĞI 2.SINIF BAHAR DÖNEMİ() 4
PMS008 Bitki Materyali Üretimi 2 0 4
PMS014 Yeşil Alan Bakım ve Onarım Tekniği 1 2 4
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60

3. Sınıf



2025-2026 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
PMB306 Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama 1 2 4
PMB303 Peyzaj Planlama I 3 0 5
PMB310 Proje III 4 4 10
Seçmeli PEYZAJ MİMARLIĞI 3.SINIF GÜZ DÖNEMİ() 8
UNİSEC-GSF 009 Doğa Koruma Politikaları 2 0 3
Seçmeli PEYZAJ MİMARLIĞI 3. SINIF GÜZ DÖNEMİ() 8
PMS007 Doğa Koruma 2 0 4
PMS001 İç Mekan Bitkileri ve Tasarımı 1 2 4
PMS015 Proje Dosyası Hazırlama Tekniği 2 0 4
Toplam AKTS: 35

2025-2026 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
PMB312 Peyzaj Planlama II 3 0 3
PMB311 Proje IV 4 4 10
STJ406 Staj II 0 0 5
Seçmeli PEYZAJ MİMARLIĞI 3.SINIF BAHAR DÖNEMİ () 12
PMS004 Bitkisel Uygulama tekniği 1 2 4
UNİSEC-GSF 009 Doğa Koruma Politikaları 2 0 3
PMS013 Peyzaj Mimarlığında Yasa ve Yönetmelikler 2 0 4
PMS009 Peyzaj Yönetimi 2 0 4
PMS016 Yer Örtücüler 1 2 4
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 65

4. Sınıf



2025-2026 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
PMB403 Bitirme Projesi I 0 2 2
İSGL101 İş Sağlığı ve Güvenliği I 2 0 2
KRYP01 Kariyer Planlama 1 0 2
PMB405 Planlama Stüdyosu 4 4 8
Seçmeli PEYZAJ MİMARLIĞI 4.SINIF GÜZ DÖNEMİ() 16
PMS021 Güzel Sanatlar 2 0 4
PMS020 Maket Yapım Tekniği 1 2 4
PMS018 Peyzaj Ekolojisi 2 0 4
PMS025 Peyzaj Mimarlığı Araştırma Yöntemleri 3 0 4
PMS005 Türkiye Peyzajı 2 0 4
Toplam AKTS: 30

2025-2026 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
PMB402 Bitirme Projesi II 0 2 2
İSGL102 İş Sağlığı ve Güvenliği II 2 0 2
PMB404 Tasarım Stüdyosu 4 4 10
Seçmeli PEYZAJ MİMARLIĞI 4.SINIF BAHAR DÖNEMİ() 16
PMS010 Çevresel Etki Değerlendirmesi 2 0 4
PMS011 Çevre Sorunları 2 0 4
GRŞ005 Girişimcilik 4 0 4
PMS017 Kentsel Tasarım 1 2 4
PMS019 Peyzaj Mimarlığında Malzeme Bilgisi 2 0 4
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60